tiistai 16. heinäkuuta 2013

FI MVA Jaxonville Q-Liz Vaan!

Torstai-iltana ajeltiin ympäri vantaata ja haettiin Linda, Nea ja Ninnu koirineen meille, pakattiin auto täyteen tavaraa ja mentiin nukkumaan. Vähän jänskätti että mitä nuo omat koirat siitä sanoo kun meidän mahtavan kokoseen 60neliöiseen kaksioon tunkeutuu 4 suht vierasta koiraa ihmisineen - mutta tosi nätisti käyttäytyivät molemmat :) Perjantaina herättiin aikasin aamulla ja suunnattiin s-marketin kautta auton nokka kohti Oulua. Matka ei ihan mutkitta mennyt kun n. 100km jälkeen hieman matkapahoinvoiva Lassi-käppänä ensin oksensi häkkiin ja sen jälkeen vielä ripuloikin sinne! Noh, ei auttanut kun pyäshtyä bussipysäkille ja siivota häkkiä, ja pestä molempia käppänöitä jotka haisivat ihan järkyttävän pahalle. Loppumatka sujuikin sitten ongelmitta, pysähdyttiin Viitasaarelle syömään ja jatkettiin mökkiä kohti.

Majoituttiin vuokramökissä Vaalassa n. 100km päässä Oulusta, mökki oli aivan ihana! Ei mikään iso, mutta mökin pihapiiri ja ranta olivat mitä ihanimmat! Voitte vaan arvata kuka oli heti ensimmäisenä vedessä kun koirat päästettiin ulos ;) Perjantain menikin aikalailla sitten mökkiin majoittuessa, saunoessa ja ehdittiin me vähän soutelemaankin. Soutaessa Dusty sitten aiheuttikin pienen sydämmenpysähdyksen, jätettiin koirat rannalle koska mietin että ei Dusty nyt perään lähde kun se on niin huono uimaan, vielä mitä - pienelle göötille tulikin sitten vähän isompi hätä kun olin ajatellut ja Dusty urhollisesti lähti hirmuista vauhtia meidän perään uimaan. Noh, eihän siinä auttanut kun soutaa pelastamaan pieni järvihädässä ollut göötti.

Meidän mökki

Pelastusoperaatio göötti!

Perjantai aamuna, noin 5tunnin yöunien jälkeen lähdettiin ajelemaan kohti Oulua ja äimäraution ravirataa jossa järjestettiin Oulun kansainvälinen koiranäyttely. Luultiin että ollaan jo hyvissä ajoin perillä kun oltiin 9 aikaan paikanpäällä, mutta silti oli vaikeuksia saada telttaa mahtumaan minnekkään. Meillä alkoi kehät vasta 11 ja 12 joten aikaa oli kulutettavana pari tuntia ennen omaa kehää. Käytiin vähän syömässä ja heiluttiin ympäriinsä ja kohta olikin jo oman kehän vuoro. Tuomarina meillä oli Tuula Savolainen. Iisi oli luokassaan siskonsa kanssa, ja tälläkertaa Milli-sisko meni Iisin ohi eli Iisi oli luokkansa toinen :) Tätä mieltä oli tuomari Iisiläisestä

"8kk, hyvät mittasuhteet, kokonaisuudessaan vielä hieman kevyt, hyvä pää, ilme ja korvat, riittävä eturinta, oikeanmuotoinen rintakehä, hyvä takaosa, toivoisin viistommat olkavarret, kapeahko lantio, edestakais-liikkeet saavat vakiintua, sivuttaisliikkeessä ok, hyvä karva" PEK2

Häntä kadoksissa... :D Kuva: Sari Iinati

Iisi esiintyi ihan hurjan hienosti ja olin niin ylpeä pikkusilakasta! Ei mennyt pää liikkeiden aikana kertaakaan maahan, ja jaksoi hienosti seistäkkin paikallaan....mitä nyt häntä on aina seistessä tuommonen mallia saksanpaimenkoira mutta pikkuvikoja!

Kuva: Sari Iinati

Iisin jälkeen tuli Dustyn vuoro mennä kehään, avoimia narttuja oli meidän lisäksi vaan yksi. Dusty esiintyi ihan superkivasti eikä varmaan ikinä ole liikkunut noin hienosti mitä se tuolla liikkui! molemmat avoimen luokan koirat saivat ERIn, ja kilpailuluokan päätteeksi tuomari ohjasikin meidät ykköspallille ja saatiinhan me vielä menolippu PN-kehään hienon vaaleanpunaisen SA-ruusukkeen muodossa :) PN-kehässä oli meidän lisäksi kaksi veteraaninarttua, tuomari liikutti ympäri ja olin jo melkein menossa veteraaninarttujen perään pn3-sijalle kun tuomari ohjasi meidät ykköspallille! Noh, jotta järkyttyisin vielä enemmän niin ROP-kehässä muutaman kierroksen jälkeen ojensi punakeltaisen ruusukkeen minulle todeten että "narttu on tänään rotunsa paras"! Siis mitä ihmettä! Meidän pieni Maasulainen ihan oikeasti ROP! Pakko myöntää että kyllä siinä vähän tuli vedet silmiin....en ikinä olis uskonut että Dusty tulee koskaan pärjäämään näyttelyissä noin hyv in :) Tätä mieltä oli Tuula Savolainen Dustysta

"3v, tyyppi erinomainen, hyvät mittasuhteet, ylälinja saa vakiintua sekä seistessä että liikkeessä, hyvä pää, keskiruskeat silmät, hyvät korvat, kaunis kaula, riittävä eturinta, hyvä takaosa, olkavarret voisivat olla viistommat, hyvä raajaluusto, etuliikkeet leveähköt, yhdensuuntaiset takaliikkeet, sivuliikkeessä reipas askel, hyvä karva." AVO ERI1 SA PN1 SERT CACIB ROP

Voittajan on helppo hymyillä :)

jäätiin vielä ryhmäkehiinkin mutta siellä oli tuomarina Harto Stockmari, joka on aiemmin haukkunut Dustyn ihan lyttyyn joten tiesinkin ettei sieltä mitään sen kummempaa tule! Oli kuitenkin hauskaa päästä oman koiran kanssa isoon kehään :)

Näyttelypäivän jälkeen suunnistettiin vielä kauppaan ja sieltä takasin mökille.  Lähdettiin aamulla 8 mökiltä ja takasin oltiin vasta 22 illalla, eli päivä venyi aika pitkäksi. Mökillä saunottiin vielä ja tehtiin ruokaa ja sitten pitikin jo mennä nukkumaan. Kuten arvelinkin niin Dusty oli väsyneenä aika kärttynen ja se pörisi muille aika paljon mutta käyttäytyi kyllä muuten hienosti.

Sunnuntaina oli taas aikanen herätys ja vähäiset yöunet alla kun suunnattiin auton nokka kohti näyttelypaikkaa. Oltiin siirretty jo lauantai-iltana teltta gööttikehän viereen joten tavaraa oli onneksi puolet vähemmän raahattavana aamulla. Oli ihana päästä vaan istumaan ja syömään heti ilman että tarvitsi telttaa alkaa pystyttelemään. Iisillä oli taas kehässä vastassa Milli-sisko, ja Iisi sijoittui taas toiseksi, saaden tälläkertaa kunniapalkinnon. Tätä mieltä oli tuomarimme, Kroatialainen Tino Pehar Iisistä.

"8-months-old, medium strong, good length of body, good head, enough long and strong muscle, good earset, could have better topline, slightly steep croup, good angulations in front, should move with more drive." PEK2 KP

Iisi Lindan kanssa harjoittelemassa ennen kehää :)

Vasemmalla Milli-sisko ja oikealla Iisi

Avoimessa luokassa oli Dustyn lisäksi 2 muutakin koiraa. Dusty esiintyi ihan kivasti, mitä nyt liikkuminen pitkällä ruoholla ei ollut oikein neidin mieleen. Kilpailuluokassa tuomari ohjasi meidät ykköspallille ja taas saatiin vaalenapunainen SA-ruusuke. PN-kehässä tuomari sijoitti Dustyn lopulta kolmanneksi, ja koska ykkönen ja kakkonen jo olivat valioita ja veteraaneja niin saatiin me sekä cacib että sert mikä tarkoittaa sitä että Dustysta siis tuli suomen muotovalio! Huh! Ihan huikeeta! En vieläkään oikein meinaa uskoa tätä, mutta kai se on uskottava kun tuo punavihreä FI MVA-ruusuke tuolla palkintokaapissa komeilee! ;) Tätä mieltä oli Tino Pehar Dustysta

"3-years-old, strong bones, short comapct body. feminin head and expression, good earset, good body structure, correct tailset, very good movement" AVO ERI1 SA PN3 SERT CACIB FI MVA

"Mää en nää täältä mitään!!"

Käytiin mäkkärissä juhlistamassa Dustyn valioitumista jonka jälkeen ajeltiin takaisin mökille. Pitihän sitä käydä sitten palkintokuvat ottamassa laiturilla ja loppuilta otettiinkin vaan rennosti ja käytiin tietty saunassa taas :)

Maanantai aamuna oli taas aikanen herätys, sillä edessä meillä oli mökin siivous, auton pakkaus ja kotiinpäin lähtö. Vähän lisää hommaa toi se että Iisi oli ilmeisesti syönyt jotain su-iltana sillä se oli yön aikana ripuloinut sisälle....saatiin kuitenkin siivottua ja auto pakattua ja lähdettiin kaupan kautta taas kotiinpäin. Kotimatka olikin sitten hieman mutkikkaampi kun tulomatka......Iisi nimittäin ripuloi häkkiin, eihän siinä taas auttanut muu kun pysähtyä ja alkaa siivoomaan. Dusty oli hyvinhyvin järkyttynyt siitä että hänen häkkiinsä oltiin ripuloitu ja vielä järkyttyneempi siitä että arvon neidin päällä oli sitä ripulia! Matka jatkui ja tajuttiin sentään pitää koirilla "verhot auki" niin että Nea ja Ninnu näkivät jos Iisi alkoi olemaan levoton niin pysähdeltiin tien viereen päästämään toista tekemään hätänsä. Käytiin Jyväskylässä syömässä ja jatkettiin matkaa. Pitkälle ei ehditty kun yhtäkkiä liikenne tökkäsi. Autoja seisoi jonossa useamman kilometrin matkalla eikä jono liikkunut minnekkään! Myöhemmin syyksi selvisi tietyömaa - erittäin huonosti järjestetty sellainen. Reilu 1½h jouduttiin seisoskelemaan ennenkun päästiin liikkumaan ja jatkamaan matkaa. Kotona oltiinkin semmosen 13h matkaamisen jälkeen, vähän kyllä väsytti!

pienet ruuhkat

Ei haittaa odottelu kun seura on mitä parasta!
Ihan mahtava reissu oli! Lähtisin ihan milloin vaan uusiksi :) Ja mahtavan reissun tietenkin kruunasi Dustyn menestys. Kiitos ihan mielettömästi matkaseurasta tytöt, en ole pitkään aikaan ollut noin hauskalla reissulla on posket ihan kipeät kaikesta siitä nauramisesta!

Tämä on aika Dusty-painotteinen postaus kuvien osalta, koska ainoat hyvät kuvat mitä tuosta elohiirestä saa on tälläisiä :D

1. Kuulostipa kyllä kivalta reissulta. Ja onnea vielä tätäkin kautta Maasulaisen valioitumisesta! Ja inttikellokin käynnissä, Dustysta kuoriutui oikea näyttelypuudeli! :D